Davant la mesura de la regulació de la publicitat d’aliments i begudes

 

El CODINUCAT demana al Ministeri de Consum augmentar la franja horària en la qual es prohibeixi la publicitat de productes ensucrats i eliminar-la dels espais públics.

 

També suprimir aquests productes en les màquines vending dels centres escolars i prohibir-los en els plecs de condicions de la restauració col·lectiva.

 

Barcelona, 2021. El Col·legi de dietistes-nutricionistes de Catalunya (CoDiNuCat) valora encertada la regulació de la publicitat d’aliments i begudes (productes de confiteria de xocolata i sucre, barretes energètiques i cobertures dolces i postres; pastissos, galetes dolces i productes de pastisseria; sucs i begudes energètiques; gelats) anunciada pel Ministeri de Consum, però considera la necessitat d’incloure també campanyes positives de conscienciació sobre els perills que comporta per a la salut el consum d’aquests productes i promoure una alimentació saludable així com mesures sobre millorar l’entorn obesogènic.

 

La presidenta del Col·legi Nancy Babio assenyala referent a això que la mesura “no hauria de limitar-se a restringir només a regular la publicitat i en un determinat horari, sinó que seria necessari dur a terme una política de salut pública integral i intersectorial de promoció d’una alimentació saludable. La limitació d’un horari comportarà que es dupliqui la publicitat en l’horari permès. A més, caldria limitar la inclusió d’aquests productes no saludables en les màquines vending situats en els col·legis i estendre la mesura als plecs de condicions de la restauració col·lectiva per a habituar als menors a evitar aquest tipus de productes, amb una estratègia pedagògica similar a la que s’empra per a promoure la necessitat de caminar, nedar o rentar-se les dents.

El ministre de Consum, Alberto Garzón, ha assenyalat que “els menors són persones consumidores vulnerables i tenim l’obligació de protegir-los enfront de la publicitat”.

El CoDiNuCat fa seu que la publicitat d’aliments influeix directament en els patrons de consum dels nens, nenes i adolescents al mateix temps que naturalitza el consum d’uns certs productes que són perjudicials per a la salut. Per aquesta raó, la regulació de la publicitat, patrocini i màrqueting d’aliments, especialment aquella dirigida a nens, nenes i adolescents, compleix un rol essencial en la protecció del dret a la salut i és fonamental per a garantir hàbits saludables.

“La publicitat d’aliments de baixa qualitat nutricional (alts en sucres, greixos i sal) com les begudes ensucrades, els snacks, i la majoria dels aliments ultraprocessats), influeix en les preferències dels nens, la compra i els seus patrons de consum, al mateix temps que naturalitza el consum de productes nocius per a la salut”, emfatitza la presidenta.

El CoDiNuCat també destaca en aquest sentit les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) entre les quals cal assenyalar “que la regulació en televisió ha d’ampliar-se a tots els programes dirigits als nens d’entre 12 i 18 anys, regulant també els programes per a audiència familiar (no sols fins als 16 anys com serà aquesta mesura). Que ha de regular-se la publicitat i comercialització en internet, en telèfons mòbils i xarxes socials; prohibir l’ús de personatges ficticis o personalitats públiques per a la promoció a la infància d’aquesta mena de productes; i de joguines, col·leccionables i promocions en aquest tipus de publicitat; el patrocini i les activitats filantròpiques que exposin a la infància a la marca o els productes regulats i la publicitat inserida en els programes de televisió, les pel·lícules, els vídeos i videojocs”.

 

Situació a España

 

Segons dades de l’Associació Espanyola de Recerca en Mitjans el 99% dels nens veuen televisió i el 80% ho fa diàriament i el 81% de la inversió publicitària de begudes ensucrades i begudes sense alcohol a Espanya es destina a productes de baixa o molt baixa qualitat nutricional .

Segons la Convenció sobre els Drets del Nen (CDN) “Ha de limitar-se la publicitat dels aliments energètics amb baix contingut en micronutrients i de les begudes amb alt contingut en cafeïna o altres substàncies de possibles efectes nocius per al nen”.

“Els Estats estan obligats a integrar i aplicar aquest principi en tots els procediments legislatius, administratius i judicials sobre les activitats i operacions empresarials que directa i indirectament impacten en els nens. La publicitat per a nens de productes com els cigarrets, l’alcohol, així com aliments i begudes amb alt contingut en sucre, greix saturat, greix trans, sal i additius pot tenir un impacte en la salut a llarg termini” La CDN posa en relleu el dret a la salut i les obligacions estatals que es desprenen en conseqüència, instant els Estats a protegir els nens, nenes i adolescents contra la informació que sigui danyosa a la seva salut i desenvolupament

Puedes leer el comunicado en castellano aquí.

Pots llegir la notícia del diari ARA amb l’entrevista a la Dra. Nancy babio

Altres impactes als mitjans:

El Món

La República

Diari de Barcelona

ServiMedia

Ràdio Balaguer

Siglo XXI

La Vanguardia

Consalud.es

Social.cat

Marketing4Food