COMUNICAT: Sucres afegits dels iogurts

  • Des del CoDiNuCat fem una crida a la moderació i rigor en la difusió de missatges sobre els iogurts amb sucres afegits.
  • S’han orquestrat campanyes en contra o a favor de nutrients sense tenir en compte el valor dels aliments o de la dieta en conjunt i quan en dietètica i nutrició es parla només de nutrients, podem estar segurs que s’ha entrat en un camí erroni.
  • Com a referents en nutrició humana i dietètica que som, hem d’educar, ajudar i persuadir cap a un permanent canvi d’uns bons hàbits alimentaris sense confondre a la població.

 

Barcelona, 8 d’octubre de 2018. Com a Col·legi de Dietistes-Nutricionistes de Catalunya (CoDiNuCat) demanem moderació i rigor  en la difusió de missatges per part d’alguns mitjans i declaracions de determinats “professionals” que aixequen la demonització del consum de certs aliments i poden confondre al consumidor. Com ha estat el cas de l’alerta sobre els iogurts amb sucres afegits per a nens, creada per la publicació d’un estudi recent. Segons aquest estudi, publicat a la revista BMJOpen a Gran Bretanya, els iogurts dirigits als nens contenen el doble de sucre que els iogurts naturals i són una font oculta de sucres lliures en la dieta infantil.

Des del CoDiNuCat i la Societat Catalana d’Alimentació i Dietètica Clínica volem fer algunes puntualitzacions:

  • Primer s’ha de tenir en compte que es tracta d’un estudi on es van recollir dades de mercat del Regne Unit del 2016 i que des de llavors el mercat, a Espanya, ha canviat, ja sigui per una mesura establerta per l’AECOSAN o bé perquè determinades empreses sensibles amb la millora dels seus productes han reformulat els iogurts a menys percentatge de sucres afegits que el suggerit per l’AECOSAN.
  • Segon, l’estudi publicat és una investigació transversal, és a dir, observacional, que no permet determinar causalitat. És a dir, no permet determinar que els iogurts ensucrats causin obesitat. Per determinar causalitat s’han de fer estudis d’intervenció i valorar si el consum freqüent de iogurts ensucrats, per exemple, causa a llarg termini obesitat infantil. Fins avui no hi ha evidències científiques que ho demostrin.

Postura del CoDiNuCat sobre els sucres afegits dels iogurts

Sobre els sucres dels iogurts

Un iogurt natural conté entre un 4-6% de sucres naturalment presents en l’aliment i, aquest tipus de sucre és el sucre propi de la llet (la lactosa o bé ja convertit en àcid làctic) que no és perjudicial per a l’organisme, excepte quan es tingui alguna intolerància total a la lactosa.

Si mirem l’etiquetatge nutricional d’un iogurt, no tot el que figura com a sucres són sucres afegits. Podem valorar els sucres afegits a partir dels sucres totals: els sucres afegits és la diferència entre els sucres totals declarats a l’etiquetatge menys l’aportació natural de lactosa, que seria entre 4-6 grams per cada 100 grams d’aliment.

Un iogurt natural té aproximadament 5% de sucres però aquest sucre no és afegit.

Què són els sucres afegits?

A Espanya hi ha una gran varietat de iogurts amb diferents percentatges de sucres afegits que van des de 0 fins a aproximadament el 15-18%.  La quantitat de sucre afegit que conté la llet, el formatge i el iogurt natural és zero. Els iogurts o llets fermentades ensucrades, declaren en el seu etiquetatge tenir entre 10 i 18% d’hidrats de carboni (sucres totals) segon les diferents marques. Per tant, si li descomptem el sucre natural tindrà entre 5-12 g sucres/100g (6.25-15 g per cada envàs comercial, o sigui entre poc més d’una a gairebé 4 culleradetes de sucre per cada iogurt comercial).

S’ha de tenir en compte que a més ingredients agregats al iogurt comercial més possibilitats hi ha que aquest contingui més sucre.

Tanmateix, val la pena aclarir que la postura científica més recent sobre els sucres afegits en nens ens diu que no s’hauria de superar la ingesta de 25 grams de sucre al dia (unes 6 culleradetes aproximadament) i s’hauria d’evitar donar sucre a menors de 2 anys. I segons l’OMS es recomana que les kilocalories provinents dels sucres afegits no superin el 10% de la ingesta total.

Exemple: 1 g de sucre té 4 kcal. Si un nen necessita 1.500 kcal/dia no hauria de consumir més de 150 kcal de sucres afegits, que si dividim per 4 kcal que conté 1g de sucre seria unes 9 culleradetes.

 Ara bé, aquesta mateixa postura indica que el consum de sucres afegits seria segur dins del context d’una alimentació saludable i recomana que siguem assenyats a l’hora d’incloure aquests sucres afegits en l’alimentació dels nens. Aquest important estudi insta al fet que en el cas de consumir-los, es faci a través d’aliments que continguin alta quantitat de nutrients com poden ser els iogurts o llets fermentades ensucrades.

Tot i que no es pot generalitzar i com a dietistes-nutricionistes sempre recomanem que es mirin bé les etiquetes i insistim que s’ha de saber que no tots els sucres són sucres afegits. Malauradament, s’ha popularitzat a internet la utilització d’imatges amb terrossos de sucres al costat del producte, les quals comptabilitzen el sucre natural de l’aliment confonent a la població i inclús a professionals.

La indústria alimentària i els sucres afegits

Com a professionals de la salut, els dietistes-nutricionistes podem i hem de promoure el consum de productes làctics sense sucre afegits però, a nivell individual s’ha de fer un consell individualitzat, ja que podem trobar-nos amb què el comportament del consumidor no sempre sigui el que esperem i que sigui el mateix consumidor qui li afegeixi més sucre que el que podria contenir un iogurt comercial ensucrat.

En alguns estudis, que han mesurat la quantitat de sucre que li afegiria el consumidor als iogurts naturals sense sucre afegit, es va observar que la quantitat afegida era superior a l’afegida per  la indústria alimentària i que el consumidor no és conscient d’aquesta quantitat.

Sense dubte, la indústria alimentària ha de ser sensible a la repercussió que els sucres afegits tenen sobre la salut i, com s’està veient últimament moltes empreses estan fent un esforç per reformular els seus productes i millorar el perfil nutricional reduint el contingut de sucres afegits.

A Espanya l’Agencia Española de Consumo, Seguridad Alimentaria y Nutrición (AECOSAN) va arribar a un acord amb la indústria alimentària per millorar la reformulació i la composició dels aliments i begudes perquè siguin més saludables, seguint directrius europees.

Des del CoDiNuCat esperem que s’arribi a un compromís entre les empreses del sector de l’alimentació i AECOSAN més adient i que sigui més enllà que la reducció d’un 10% com va succeir fa uns anys amb el contingut de sal del pa. El gremi del pa es va comprometre a reduir en un 30% el contingut de sal al llarg d’uns anys. Això va contribuir al fet que a poc a poc el paladar dels consumidors es vagi adaptant i acostumant a un pa amb menys contingut en sal. Amb els sucres afegits es podria fer el mateix: acostumar al paladar dels consumidors, reduint de forma gradual el seu contingut en sucre afegit.

Tanmateix, cal destacar que hi ha empreses compromeses amb la salut, la investigació i la innovació que ja han reduït els sucres afegits en xifres semblants als que alguns estudis proposen.

Els beneficis dels iogurts

Els làctics són aliments molt nutritius. De fet, els productes làctics i el iogurt, en particular, són una font dietètica important de nutrients essencials i constituents bioactius per a la salut que són difícils d’obtenir en una dieta on el consum de làctics sigui limitat o nul. Recordem que el iogurt conté ferments vius que el converteixen en un aliment únic, ja que ajuda a millorar la nostra microbiota (bacteris intestinals).

A més de ser una font de proteïnes d’alta qualitat, els làctics contenen una concentració important de micronutrients essencials, com ara magnesi, fòsfor, zinc, iode, potassi, vitamina A, vitamina D, vitamina B12, i riboflavina (vitamina B2).

No obstant això, el nutrient que per excel·lència destaca en els làctics és el calci. La mateixa matriu dels làctics facilita l’absorció i aprofitament del seu calci. Però què és la matriu de l’aliment? Els aliments contenen una gran quantitat de nutrients diferents en una estructura complexa. L’estructura dels aliments i la naturalesa dels nutrients que contenen, així com les seves interaccions és la matriu alimentària. Aquesta matriu pot contribuir a la digestió i absorció de nutrients i alterar així les propietats nutricionals generals de l’aliment. El contingut en lactosa, vitamina D, i caseïna entre altres micronutrients afavoreix l’absorció del calci.

Recomanacions dietètiques

Les diferents guies alimentàries al món recomanen entre 2-3 racions de làctics al dia. S’entén que una ració de làctics seria 1 tassa (200-250 cc) de llet o iogurt (2 pots comercials de 125 cc cadascun). Aquestes recomanacions específiques per als productes làctics es basen en part en la cultura i la disponibilitat, però han estat dissenyades principalment per complir amb les necessitats nutricionals diàries. Malgrat això, les racions recomanades depenen de l’edat i de la situació fisiològica de la persona.

Finalment, cal destacar que no hem de demonitzar els aliments rics en importants nutrients com el iogurt per contenir sucres afegits. Hem de saber quins escollir i promocionar la realització d’una alimentació saludable, rica en fruites, verdures, pa, arròs i pasta integral, fruita seca, peix, carn blanca, oli d’oliva i làctics com llet, iogurt i formatges. No hem de ser extremistes. La moderació és la clau.

Finalment, davant el menor dubte sobre alimentació és important consultar amb un dietista-nutricionista col·legiat (http://codinucat.cat/).

Per poder millorar els nostres serveis, utilitzem cookies de tercers per recopilar informació estadística. Més informació aquí. ACEPTAR